قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار

ساخت وبلاگ


در مقاله ای که پیش رو دارید خواهیم گفت که گروت چیست و چه کاربردی دارد ؟



یکی از افزودنی های کاربردی بتن، گروت است که از آب ، سیمان ، ماسه و افزودنی های متداول دیگر تشکیل می شود و از نظر ظاهری به شکل پودر می باشند که پس از اختلاط با آب، به صورت ملات سیال در می‌آیند و تنوع در انواع گروت وجود دارد. معمولا از گروت ها براي جاهايي که به مقاومت بالا و ترميم کردن ترک ها با عمق زياد احتياج است، استفاده می شود. مهمترین مزیت گروت ها این است که با خاصیت منبسط شوندگی غیر انقباضی که دارند برای پر کردن فضاهای خالی و ترک های بزرگ ، لایه لایه شدن و یا خرد شدن مناسب هستند و مکانی که در آن گروت ریخته می شود و قابل دسترسي نيست را کامل پر می کند ، به همین دلیل کاربرد گروت مشابه ملات می باشد و همچنین برای زير سازي تجهيزات سنگين مورد استفاده قرار می گیرند. موارد کاربرد آن در  زیر صفحه ستون ها، آنکربلت ها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، بلت ها، ریل ها، حایل ها است.

گروت ها به گونه ای طراحی شده اند که توان جذب نیروهای وارد را دارند و می توانند این نیرو ها را به بخش زیرکار انتقال دهند. به طور مثال هنگام نصب انواع ماشین آلات، نیروهای وارد شده  از آن ها به وسیله گروت یا ملات به فنداسیون بتنی منتقل می شود. ملات ها و گروت ها موجب ایجاد مقاومت های مطلوب و مطمئن می شوند و همچنین باعث می شوند  اتصال پایداری بین ملات یا گروت و سازها قرار گیرد.

گروت سيماني دارای انبساط کنترل شده است و هرگز منقبض نمی شود. زمان اجرای گروت آماده حداکثر 30 دقیقه است زیرا اگر زمان بیش از این باشد سبب کاهش انبساط آن می شود. يکي از دلايلي که موجب مقاومت بالای گروت مي شود نسبت پايين اب به سيمان ميباشد . سخت شدن در مدت زمان کوتاه ورسيدن به مقاومت نهايي مطلوب يکي از خواص ديگر گروت است. دانه بندي گروت مي بايست طبق استاندارد باشد چون دانه بندي درشت باعث دوفازي شدن گروت و دانه بندي ريز موجب افت مقاومت گروت مي گردد.

گروت باید قوام یافته و سیال باشد و در حالت معمولی جاری شود و نباید دچار جداشدگی آب و سنگدانه از هم شود. اگر مخلوط گروت در کارگاه ساختمانی ساخته شود و از مصالح سنگی موجود استفاده شود، باعث می شود دانه بندی مناسب در گروت بدست نیاید و کارایی لازم را نخواهد داشت و بدست آوردن گروت بهینه در چنین شرایطی از نظر تکنیکی غیر ممکن خواهد بود و از نظر اقتصادی نیز به صرفه نیست. به همین دلیل است که از گروت مخلوط آماده برای گروت ریزی و گروت کاری استفاده می شود. این نوع گروت های مخلوط آماده با شرایط کنترل شده و فرموله شده و از پیش مخلوط شده در کارخانه بسته بندی می شوند. همچنین خصوصیات عملکرد این مواد به طور کامل مشخص است و اگر طبق راهنمای سازنده استفاده شوند، نتایج مثبت و رضایت بخشی را خواهید داشت.
روش های گروت ریزی

به طور کلی دو روش ملات ریزی یا گروت ریزی داخل حفرات در محل اتصال آنکرو وجود دارد.
روش اول: گروت‌ریزی با گروت یا ملات خشک

در این روش اگر از گروت یا ملات سیال نوع بافر استفاده شود به دلیل روان بودن ملات هنگام گروت ریزی جایگذاری به طور خودبه‌خود انجام می‌شود. گروت بافر پر مصرف ترین نوع گروت است اما اگر از ملات خشک استفاده شود از نیروی تراکمی برای جای‌گذاری استفاده می‌شود. که استفاده از ملات خشک کاملا رضایت بخش است و در عمل در کار های ساختمانی استفاده می شود ولی این روش جایگذاری همیشه مناسب نیست، به همین خاطر است که در عمل تمایل بیشتری به استفاده از گروت سیال وجود دارد.
روش دوم: گروت ریزی با گروت سیال

این روش در محل‌هایی که حفره‌ها تقریباً مسدود و غیر قابل دسترسی‌ هستند استفاده می‌شود. ولی بیرون از آن، گروت کاری به راحتی امکان پذیر است.

 

{تصویر دو}

 
انواع گروت

گروت ها در انواع گوناگونی عرضه می شوند که در زیر به آن ها اشاره شده است:

·         گروت پایه سیمانی الیافدار

    گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری
    گروت اپوکسی دوجزیی و یا سه جزیی
    گروت آماده منبسط شونده

 

{تصویر سه}

 
 

مقالات:

 

انواع قالب فلزی بتن

داربست های مدولار 

قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار...
ما را در سایت قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد miladmina244 بازدید : 125 تاريخ : سه شنبه 2 مرداد 1397 ساعت: 11:36

تاریخچه استفاده از میلگردها در ساختمان بتن

مصرف فولاد در بتن با یکسری از تکامل و پیشرفتهایی که به قرار زیر است رشد یافت :

1-  در سال 1848 توسط  lambot  اولین سازه بتنی با ابداع پاروی قایق  بتنی با شبکه های  مربع مستطیل شکل شکل گرفت

2- در سال 1873 شخصی به نام مونییر دست به ساخت یه منبع آب با جنس از فولادی بتن با ظرفیت 120 متر مربع  زد.

سه اصل مهم در رابطه با تئوری بتن فولادی

این سه اصل که در کتاب سیستم مونیر اشاره شده است توسط دو شخص در سال  1887 , با نامهای وایس و کنن تنظیم و ارائه گردید:

 به دلیل چسبندگی که در فولاد و بتن وجود دارد  و طبق اصل عمل مشترک نیروی وارده به فولاد منتقل خواهد شد.

 بطور میانگین و تقریبی تغییراتی که در حجم بتن و فولاد در اثر تغییر درجه حرارت صورت می گیرد برابر  خواهد بود

3- در سال 1936 توسط  انجمن آزمایش کشور آمریکا ویژگی های کامل  و همچنین جامعی در رابطه با خواص شیمیایی و فیزیکی بتن و همچنین بتن مسلح ارائه گردید.

4- با تحقیق و بررسی در رابطه با ساختمان بتن آرمه در کشورهای مختلف  بتن آرمه کاملتر گردید.

انواع میلگرد 

میلگردها دارای سه  نوع ساده , آجدار و آجدار پیچیده می باشند که در ادامه بیشتر با نها آشنا خواهیم شد.

میلگردهای نوع اول یا ساده:

این نوع باعلامت اختصاصی  مخصوص به خود به شکل Φ مشخص می شوند و همچنین دارای ظاهر و سطحی صاف می باشند و دارای مقاومت کششی و فشاری در حد 23 کیلو گرم بر متر مربع هستند.

کاربرد و مصرف این نوع از میلگردها معمولا در ساختن پیچ و محصولات قالبندی می باشد.

میلگردهای نوع دوم یا آجدار

این نوع از میلگردها نیز با علامت Φ شناسایی می شوند دارای سطح شکل دار و آجدار می باشند و همچنین دارای مقاومت فشاری و کششی بیشتری نسبت به نوع اول می باشند و مقدار مقاومتشان 36 کیلو گرم بر متر مربع می باشد.

دونکته مهم در رابطه با قطر میلگردها

نکته اول: مفتول به میلگردهایی با قطر کمتر از 6 میلی متر گفته می شود.

نکته دوم: معمولا قطر میلگردها از 6,8و 10  شروع شده تا 50 میلی متر می باشد.

کاربرد میلگردها براساس قطرشان 

میلگردهایی با قطر 6 الی 12 میلیمتر معمولا در ساختمان خاموتها استفاده و کاربرد دارند وبا قطر 10 تا 50 میلی متری در مصارف بیشتر و وسیعتری از جمله ستونها, تیرها, سقف ها وفنداسیون ها کارایی دارند.

میلگردهای نوع سوم یا آجدار پیچیده

نوعی از میلگردهای آجدار هستند که مانند سایر انواع با علامت Φ نشان داده می شوند .و نسبت به نوع آجدار و ساده از مقاومتهای کششی و فشاری بیشتری برخوردار می باشند.

دلیل وجود خمش در انتهای میلگرد

این خمش به منظور قرار گیری و جهت گیری درست و مناسبتر میلگرد در داخل بتن طراحی شده است.

اندازه های حداقل برای خم ۱۸۰ درجه

- D حداقل برابر d 6 برای نمره ۲۰ و کمتر از آن 

- D حداقل برابر d 8 برای نمره های بز رگتر از ۲۰ و کوچکتر از ۳۰

- D حداقل برابر d 10 برای نمره های بزرگتر از 30 

 

اندازه های حداقل برای خم ۹۰ درجه

- D حداقل برابر d 7 برای نمره ۲۰ و کمتر از آن 

- D حداقل برابر d 8 برای نمره های بزرگتر از ۲۰ و کوچکتر از ۳۰ 

- D حداقل برابر d 10 برای نمره های بزرگتر از 

شمش در تولید میلگرد

 شمش یا بیلت ( BILLET ) مهمترین ماده برای تولید میلگرد می باشد که در کارخانه از ان استفاده می گردد.

شمش یا بیلت ورودی دارای طول 10 متر و مقطع ۱۳۰*۱۳۰ میلیمتر می باشد. پیش بینی که برای مصرف شمش در فولاد داشته اند در حدود 1080 کیلوگرم برتن می باشد. بیلتها می توانند وارداتی باشند یا از کارخانجات درون کشور تامین گردند. زمانی که شمش ها تهیه شدند در کوره های پیش گرم حرارت داده می شوند و به شکل خمیری درمی آیند سپس در دستگاه نورد قرار داده شده و پس از عبور از قفسه های میانی به قفسه های نهایی محصول منتقل می گردند.

(تصویر6)

کلمات کلیدی: میلگرد, انواع میلگرد, بتن, بتن درمیلگرد, شمش در میلگرد, میلگردآجدار

 

 

از دیگر مقالات ما بازدید نمایید :

قالب فلزی بتن , داربست مدولار

قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار...
ما را در سایت قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد miladmina244 بازدید : 104 تاريخ : چهارشنبه 2 خرداد 1397 ساعت: 12:50

میلگرد و انواع آن

 

برای جبران  مقاومت کششی درقسمت  پایینی بتن در از فولادی به نام میلگرد یا آرماتور استفاده می گردد. فولاد میلگرد در  شکلهای  سیم یا میلگرد در سازه های بتنی استفاده می گردد

 

انواع میلگردها

میلگرد ها در دو نوع عرضی و طولی و جود دارند که نوع عرضی آن در امتداد عرض  قسمت مورد نظر و نوع طولی ان در امتداد طولی قسمت مورد نظر  استفاده می گردد.

خاموت

زمانی آرماتور یا میلگردهای طولی توسط میلگردهای عرضی احاطه شوند, به آن آرماتور های عرضی احاطه کننده خاموت می گویند.

 

محاسبات مهم میلگرد توسط مشخصه های زیر انجام می شود 

مقاومت کششی

به مقاومتی که از نتیجه تقسیم بیشترین میزان باری که در آزمایش کشش ثبت شده بر سطح مقطع اولیه به دست می آید, گفته می شود.

مقاومت تسلیم

این نوع مقاومت که به نامهای همچون مقاومت جاری شدن و تنش تسلیم نیز شهرت دارد  بیانگر افزایش طول نمونه ای از یک فولاد بدون افزایش بارمی باشد.

طبقه بندی فولادهای میلگرد در کشورها

در هر کشور و منطقه براساس معیارهای مختلف و همچنین استاندارد های مشخص فولاد های میلگرد تهیه و یکسری از خواص مکانیکی برای انها در نظر گرفته می شود.

در ایران این فولاد های میلگردی طبق استاندارد روسی که بر سه نوع A-1 ,  A-3و   A-2  می باشند در کارخانه ذوب آهن اصفهان بیشتر تهیه و تولید می گردد .

ویژگی انواع فولادهای میلگرد روسی

نوع اول :     A-1این گونه از فولادها ی میلگرد دارای مقاومت کششی  3800و همچنین تنش تسلیمی 2300  کیلوگرم بوده و همچنین دارای ظاهری صاف می باشند.

نوع دوم : A-2   این گونه نیز دارای مقاومت کششی 5000 و مقاومت تسلیمی 3000 می باشند و همچین به فولادهای آجدار میلگردی شهرت دارند.

نوع سوم: A-3   این گونه از فولاد های میلگرد روسی نیز ساختار آجدار مانند نوع دوم  را دارند ولی مقاوت تسلیم آنها در حدود 4000 و مقاومت کششی در اندازه 6000کیلو گرم بر سانتی متر مربع می باشند.

براساس معیار و استانداردهای تولید کننده در عرصه فولادهای میلگرد این نوع از فولادها دارای قطر های متفاوتی می باشند . قطر میلگرد استفاده شونده در کارخانه ذوب اهن اصفهان در حدود 40 میلیمتر می باشد.

(تصویر5)

میلگردهای انتظار

به میلگردهایی که به منظور اتصال به میلگردها ی اصلی و همچنین طولی ستونها, از سطح سقف و همچنین سطح فنداسیون به سمت بالا ادامه دارند میلگردهای انتظار یا ریشه انتظار گفته می شود. 

زاویه انحرافی در میلگردهای ستون باید به اندازه 10/1 باشد تا بتوان میلگردهای انتظار را به ستون ها وصل نمود.

طبق آیینامه  B.Sمقدار فولادی که در وصله وجود دارد نباید از مقدار ده درصدی سطح مقطع افزونتر باشد.

میزان فاصله 15 سانتی متری بین مرکز و مرکزیت دوشبکه, اندازه مناسبی می تواند باشد.

(تصویر6)

خاموت تنگ در ستون ها

به منظور اهدافی همچون عدم برش و کمانش و همچنین برای اینکه فاصله بین میلگردهای اصلی و طولی حفظ شود  , معمولا از خاموت استفاده می گردد.

 به همین منظور برای  تمامی طبقات به اندازه 6/1 ارتفاع طبقه , فاصله سطح فنداسیون به سمت بالا و همچنین برای  سطح زیر سقف به سمت پایین باید مقدار کمتری را برای خاموت ها قرار داده شود  .

(تصویر6)

(تصویر7)

علائم اختصاری 

 درجدول زیر با برخی از علائم اختصاری در فولادهای میلگردی آشنا می شویم:

 

مدول ارتجاعی میلگردهای فولادی،بر حسب مگا پاسگال = Es 

= fsu,obs مقاومت کششی میلگردهای فولادی،یعنی مقاومت هنگام گسیختگی،که در آزمایش کششی بر روی میلگردهای مصرفی مورد نظر به دست می آید،بر حسب مگا پاسگال

= fy تنش تسلیم میلگردهای فولادی، بر حسب مگاپاسگال؛ این تنش در میلگردهای s240 از روی تنش تسلیم مشهود آن به دست می آید. در سایر میلگردها تنش تسلیم قراردادی ( تنش نظیر تغییر شکل نسبی ماندگار۲ ⁄۰ درصد، و یا تنش نظیر تغییر شکل نسبی ۳۵ ⁄۰درصد) تعریف می شود .

= fyk مقاومت مشخصه میلگردهای فولادی؛ تنشی که به عنوان ویزگی فولاد، مبنای طراحی قرار می گیرد؛بر حسب مگاپاسگال

= fy,obs تنش تسلیمی که در آزمایش کششی بر روی میلگردهای مصرفی مورد نظر عملاً به دست می آید؛بر حسب مگاپاسگال

 

= S سطح مقطع موثر یا اسمی میلگرد؛ بر حسب میلیمتر مربع

= L طول یک قطعه میلگرد؛ بر حسب میلیمتر

= db قطر اسمی میلگردهای ساده یا آجدار؛ بر حسب میلیمتر

= Ø قطر اسمی میلگردهای ساده، که معمولا در نقشه ها و سایر مدارک فنی به کار می رود .

= Φ قطر اسمی میلگردهای آجدار، که معمولا در نقشه ها و سایر مدارک فنی به کار می رود .

= d1 قطر زمینه میلگردهای آجدار؛ بر حسب میلیمتر

= d2 قطر خارجی میلگردهای آجدار؛ بر حسب میلیمتر

 

اصلاحات رایج در فولاد میلگرد

مقاومت مشخصه فولاد:

مقدار تنش تسلیم گزینه تعیین کننده در مقاومت مشخصه فولاد می باشد . به عبارتی به تنشی که درآن به میزان 5/. تنش تسلیم از میلگردهای فولادی کمتر باشد مقاومت مشخصه فولادی می گویند 

رده میلگردهای فولادی:

به عددی که بعد از حرف S می آید  و واحد آن N ⁄ mm بوده و نشان دهنده عدد مقاوت مشخصه میلگرد می باشد رده میلگردهای فولادی می گویند. این رده ها باید در تمامی محاسبات و دفاتر فنی بیان شده باشند.

 

 

از دیگر مقالات ما بازدید نمایید :

قالب فلزی بتن , داربست مدولار

قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار...
ما را در سایت قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد miladmina244 بازدید : 77 تاريخ : پنجشنبه 30 فروردين 1397 ساعت: 21:51

 

 قالب و بتن معماری

بافت و پرداخت سطحی, موضوع مهم معماری معاصر قلمداد می شود و در برآوردن نیازهای آرشیتکتی, بتن یک ماده بسیارحائزاهمیت است و بتن معماری در دستیابی به یکنواختی رنگ و پرداخت سطحی کمک شایانی به معماران می کند. بتن معماری که ظاهرآن خصوصیت اصلی آن است به عنوان سطوح داخلی و خارجی سازه آشکار می گردد.

در اصلاح قالب و قالب بندی معماری بتنی که با سطح کاملا صاف و با طرحی خاص که نظر معمار سازه را مهیا می کند اکسپوز گفته می شود در مجموع تولید قالب اکسپوز از فولاد متراکم و بدون موج استفاده می گردد. 

نکاتی مانند جوش های منظم, پرورش های دقیق استفاده از صفحات بزرگ یا اتصالات محکم از ویژگی های  بتن معماری و همچنین قالب های اکسپوز در مرحله تولید می باشد

 

تعریف قالب بندی

 به سیستم تکیه گاهی که بتن تازه ریخته شده و یا حتی نیمه عمل شده با بتن در تماس است را قالب گویند تکیه‌گاه قالب ها شامل شمع های مجدد , یراق آلات جهت مهار بتن معماری و بخشی از یراق آلات در جهت پیشرفت کار می باشد.

پوشش قالب

 ماده که سطح تماس قالب ها را می پوشاند را پوشش غالب گویند این پوشش غالب در بتن معماری باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد چراکه کیفیت پوشش غالب تاثیر مستقیم بر سطوح بتنی دارد که با حفظ کیفیت آن یکنواختی سطوح بتنی حفظ می گردد.

از پوشش های مناسب برای قالب در معماری می توان به تخته چند لایی, فولاد, پلاستیک مسلح به الیاف شیشه و آلومینیوم  نام برد.

که هریک از مصالح فوق با توجه به عناصر فشار بتن معماری در سازه های مختلف استفاده می گردد.

(تصویر5)

 

روکش قالب

ورقی که مستقیم به سطح داخلی قالب ها متصل می شود ورق یا صفحه ای است که به آن روکش قالب گویند.

این روکش ها در جهت بافت سطحی و کیفیت بتن  معماری تمام شده کارایی دارند. موادی همچون چوب و پلاستیک صلب و مواد ارتجاعی برای استفاده از روکش مناسب می باشدو البته در برخی از سازه ها از پلاستیک و الیاف شیشه نیز استفاده می گردد.

بست قالب

در مقابل فشار جانبی بتن های سخت و سفت نشده و برای ثابت نگه داشتن قالب ها, بست قالب استفاده  می گردد که دقیقا یک واحد کششی به شمار می رود.

که این بست های قالب علاوه بر استحکام قالبها باید طوری طراحی شوند که فاصله هیچ فلزی از سطح بتن معماری از 38 میلیمتر بیشتر نباشد.این بست ها رانباید با وسایلی همچون گوشواره , مخروط واشر یا موارد و وسایلی مجهز کرد که باعث فرورفتگی هایی شود که سطح بتن دارای تغییرشکل شود.

انواع قالب های بتنی

قالبهای بتنی را می توان از موادی همچون چوب, پلاستیک ؛ بتن و الیاف شیشه ای و یا حتی فلز تهیه نمود.که نوع استفاده از مصالح فوق به شکل مورد نظر و تعداد موارد استفاده مجدد بستگی دارد .

شایان ذکر است که هزینه ساخت قالب و سادگی برپایی و جداسازی آن نیز در شکل گیری نوع قالبها تاثیرگذاراست.

قالب های فرم چوبی

قالبهای فرم چوبی که برای جزئیات معماری طولی مناسب هستند از جمله تزیئنات روی هرم ها و رخ بام ها کارایی دارند. این قالب ها را باید با چوب هایی ساخت که به سادگی دچار موج و شکاف نشوند.

همچنین به دلیل ترشدن چوب و متورم شدن آن باید مراقب تابیدگی قالب و باز شدن درزها بود.

(تصویر7)

قالب های فرم گچی

این قالب ها برای بتن ریزی های با جزئیات پیچیده به کار می رود که اصولا به آنها قالب های یکبار مصرف گفته می شود زیرا آنها در زمان باز شدن می شکنند و غیر قابل استفاده می گردد.

(تصویر2)

قالب فلزی

آهن از دیربازمصالح مهمی در ساخت قالب های بتن معماری بوده است .

از جمله استفاده از فولاددر قالب های بتن معماری می توان به پایه پل ها و نیم ستون ها و برای سطوح خمیده نام برد .

(تصویر6)

قالبهای پلاستیکی 

از محاسن استفاده از قالب های پلاستیکی جداسازی آسان آنها می باشد.

سطوحی که قالب پیچیده دارد از قالب های پلاستیکی استفاده می کنند . از مزیت استفاده ان می توان به چندین بار استفاده از آن اشاره کرد که در مقایسه با قالب های گچی به صرفه تر و مناسب تر می باشد.

(تصویر3)

کلمات کلیدی: معماری, سازه, سازه بتن معماری , قالب, انواع قالب, قالب بتنی, بتن

مقالات:

 

انواع قالب فلزی بتن

داربست های مدولار 

قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار...
ما را در سایت قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد miladmina244 بازدید : 127 تاريخ : سه شنبه 22 اسفند 1396 ساعت: 13:37

سقف یوبوت و نکات اجرایی آن

سقف یوبوت

تحقیقات و بررسی هایی که روی سقف های گوناگون از جمله دالهای  بتنی توسط مهندسین ایتالیایی صورت گرفت سبب گردید که در اواخر قرن بیستم میلادی برای بهبود  مقاومت در برابر زلزله و هممچنین بهینه کردن این نوع از سقف ها  و برای کاهش مصرف بتن و آرماتور, سیستمی به نام دال مجوف  سقف یوبوت را اختراع و تولید کنند و به دنیا عرضه نمایند.



این نوع از سقف یوبوت که در کشوهاری اروپایی مورد تایید و استفاده قرار گرفت در سال 1387 نیز وارد کشورمان گردید و مورد تایید بخش مسکن و شهر سازی قرار گرفت.

روش های اجرایی سقف یوبوت

سقف یوبوت از طریق 7 مرحله اجرایی می شود که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

اولین مرحله ابتدا قالب تخت زیرین دال را می بندند. در مرحله دوم اقدام به بستن شبکه آرماتورپاین دال می نمایند. در مرحله سوم براساس نقشه های اجرایی شروع به چیدمان قالبها می کنند. بستن شبکه آرماتور دال در مرحله چهارم اجرایی شده و سپس در مرحله پنجم شروع به بتن ریزی لایه اول نموده و تکمیل بتن ریزی را به مرحله ششم می سپارند و در آخرین و هفتمین مرحله قالبهای کف را باز می نمایند.





نکاتی که در مراحل اجرایی سقف یوبوت باید به آنها توجه نمود به قرار زیر می باشد:

v    چیدمان قالبهای سقف یوبوت باید طبق اصول نقشه های اجرایی صورت گیرد اگر تفاوتی در بین فاصله با نقشه اجرایی رخ داد حتما باید زیر نظر مهندسین پروژه صورت گرفته و در اندازه گیری های سقف اندازه گیری و مورد تایید نهایی قرار گیرد.

v    فاصله بین بست هایی  که در کناره ی بندهای کناره یوبوت هستند باید طبق اصول اجرایی تنظیم گردیده و بوسیله یک چسب پلاستیکی محل مورد نظر محکم گردد.



v    می بایست یک میلگرد در بین دو قالب از  سقف یوبوت باید قرار گیرد و این بستگی به نحوه چیدمان آرماتور شبکه های پایین و بالا دارد .

v    استفاده از اسپیسرهایی که دارای فاصله ای در حدود 2.5 تا 3 سانت در بین وسط مقطع میلگرد پایینی تا کف دال می باشند , در مکانهایی که میزان و خطر خط خوردگی زیادی وجود ندارد, مناسب می باشد.

v    از آوردن بار زیاد و همچنین متمرکز به دلیل میزان تحمل قالبهای  سقف یوبوت که دارای ظرفیتی در حدود 80 کیلو گرم می باشند جدا خوداری و پرهیز نمایی.

v    استفاده از آرماتور سنجاقی در گوشه هر یوبوت طبق اصول نقشه های اجرایی ضروری است و دلیل ان یکپارچگی ایجاد شده در بین شبکه های بالا و پایین, ثابت و بدون تحرک نگه داشتن یوبوت در بین این دوشبکه می باشد.

v    به این نکته در زمان بتن ریزی دقت نموده و بتن ریزی به طور یکجا انجام نگیرد ابتدا یک لایه نازک  در حدود 10 سانتی متر ریخته شده و ویبر ه زده  شده  و سپس اقدام به ریختن مابقی بتن نماید.

v    میلگردهای اضافه‌ وسط دهانه، روی ستون‌ها و دیوارهای برشی، بازشوهای بزرگ، آرماتورهای ۴۵ درجه اطراف بازشوها و  … از جمله میلگردهای اضافی است که در نقشه های اجرایی پس از تکمیل آرماتورهای شبکه اصلی به کار گرفته می شود.

v    امکان  جهش و خیز منفی درمقیاس مناسب و البته مجاز در زمان قالب بندی دال وجود دارد.

v    طبق آیین نامه و همچنین میزان درجه  حرارت هوا دست به باز کردن قالبهای سقف یوبوت نمایید.

v    دو نکته مهم که در زمانی که تکنولوژی پیش تنیدگی با دال مجوف دو پوش(یوبوث) ترکیب می شود باید به انها توجه نمود به قرار زیر می باشد :

·        میزان مقاومت استوانه ای بتن می بایست حداقل در حدود 300 کیلوگرم باشد.

·        از باز نمودن قالبهای زیرین در قبل از انجام هر گونه عملیات کشش کابل ها خودداری و پرهیز نمایید.

کلمات کلیدی : سقف, سقف یوبوت, میلگرد, سقف بتنی, یوبوت, قالب, قالب یوبوت

 
 

مقالات:

 

انواع قالب فلزی بتن

داربست های مدولار 

 

قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار...
ما را در سایت قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد miladmina244 بازدید : 124 تاريخ : دوشنبه 7 اسفند 1396 ساعت: 14:33

قالب بندی در ارتفاع

 

 

اجرای دیوارهای بتنی با ارتفاع بلند در یک مرحله قالب بندی امکان پذیر نیست لذا باید از تجهیزاتی بهره گرفت تا پایداری مجموعه قالب را تامین کند. با استفاده از براکت و متعلقات ان این مهم امکان پذیر میباشد و اجرای دیوارهای بتنی تا ارتفاع 90 متر قابل اجرا می باشد.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

از دیگر مقالات ما بازدید نمایید :

قالب فلزی بتن , داربست مدولار

قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار...
ما را در سایت قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد miladmina244 بازدید : 109 تاريخ : چهارشنبه 2 اسفند 1396 ساعت: 12:32

 

قالب بندی تیر و دال

به جهت برای اجرای قالب بندی انواع سقف ها مانند سقف های تیرچه بلوک و سقف های یکپارچه که شامل دال های یکطرفه و دال های دو طرفه می باشند، می توان با استفاده از قالب بندی تیرها  به راحتی به سازه مورد نظر دست پیداکرد. برای اجرای قالب بندی تیر و دال بتنی از قالب بتن مدولار و کنج های بیرونی و نبشی صفر استفاده می گردد. هر قالب بندی تیر ها معمولا از دو جزء تشکیل شده است، یک قطعه در کف که در اصطلاح به آن کف پوتر گفته می شود و قطعات جانبی که به قالب آویز مشهور است. برای اجرای هر قالب نیز علاوه برقالب کف پوتر و قالب آویز به کنج بیرونی یا نبشی پانچ شده جهت اتصال دو قالب فوق و همچنین جک های سقفی ، دستک تیر، اتصالات و… نیاز داریم.

نحوه استفاده از این قالب بندی به این صورت است که ابتدا قالب کف پوتر را روی شمع یا داربست قرار می دهند و سپس آویزها به روی کف پوتر متصل می گردند. از پشت بندهای خاص که به اصطلاح دستک تیر نامیده می شوند برای ایجاد پایداری داخلی و پایداری خارجی تیرها می شود. به عبارت دیگر از کنج های داخلی یا قالب های خاص فلزی بتن برای اتصال قالب های تیر و دال بتن به ستون و از دستک تیر برای مهار فشار جانبی بتن استفاده می شود.  قالب فلزی بتن توسط پین و گوه یا کلمپس متصل می شود و جک های سقفی داربست های باربر برای مهار فشار رو به پایین مورد استفاده قرار می گیرند.

برای ایجاد پایداری داخلی در قالب تیر، در تیر هایی که ارتفعشان بلندتر از 50 سانتیمتر باشد از میان بولت استفاده می شود. قالب های تیر می توانند به صورت قطعات جداگانه کفپوتر  و آویز حمل شوند و یا قبل از نصب به صورت جعبه ای مونتاژ شوند که این امر به تجهیزات بالابر موجود و برنامه ترتیب جداسازی قالب بستگی دارد.

 

همچنین اگر قالب کف پوتر تیر به صورت هم مرز با قالب ستون ( یا شاهتیر ) ساخته شود طول آن برابر دهانه آزاد تیر خواهد بود اما اگر قالب کف پوتر با ضخامت قالب ستون همپوشانی داشته باشد و بتواند بر آن ها تکیه کند باید ضخامت قالب های ستون در دو طرف تیر را به دهانه آزاد آن اضافه کرد، به همین دلیل طول دقیق و عملی قطعات کف پوتر و آویز قالب تیرها به روش قالب بندی بستگی دارد. در کل برای سرشکن کردن خطای مونتاژ و سهولت باز کردن قالب ها پس از بتن ریزی،  استفاده از فیلرهای مدولار در قسمت آویز و کف پوتر الزامی است.

معمولا قالب بندی تیرهای بتنی شبیه به هم هستند اما به دلیل اینکه دال انواع مختلفی مانند تیرچه ، یک طرفه ، دو طرفه ، دال رافل ، پس تنیده ، پیش ساخته و … دارد، قالب بندی آن نیز متفاوت خواهد بود و عواملی مانند نحوه اتصال قالب به تیر ها، شکل سرستون و همزمانی اجرای آن با دال بتنی در طرح قالب بندی تاثیر می گذارد .

از قالب و کنج مدولار در قالب‌بندی تیرها استفاده شده و احتمالا در محل اتصال به ستون یا در تیرهای دارای ماهیچه به قالب خاص نیاز باشد. معمولاً در قالب‌بندی تیرهای ساختمانی به علت فقدان اهمیت پخ‌های بتن و امن بودن محل آویزها از آسیب‌های سطحی به جای کنج از نبشی‌های پانچ شده و یا قالب‌هایی با تعبیه پانچ افقی در صفحه اصلی استفاده می کنند.

قالب بندی همه نوع سقف‌ مانند سقف‌های تیرچه و بلوک و سقف‌های یکپارچه اعم از دال‌های یک‌طرفه و دوطرفه توسط سیستم مدولار بسیار ساده است. در قالب بندی سقف‌های تیرچه و بلوک‌ نیاز به قالب بندی تیرها وجود دارد. قالب بندی سقف‌های یکپارچه توسط ترکیب قالب‌های تیر و قالب‌های کف دال به تیر توسط کنج داخلی ۱۰×۱۰ انجام می‌شود این سیستم سازگار با هر کفراژبندی است. معمولاً در کفراژبندی از جک‌ های سقفی یا داربست‌های مدولار استفاده می‌شود.

 

 

مقالات:

 

انواع قالب فلزی بتن

داربست های مدولار 

 

قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار...
ما را در سایت قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد miladmina244 بازدید : 153 تاريخ : شنبه 21 بهمن 1396 ساعت: 13:18

کنج ها

 

جهت اجرای گوشه سازه های بتنی این شرکت قطعات خاصی بعنوان کنج های داخلی و خارجی در شکل و اندازه های مختلف تولید کرده که در هر مقطع به سادگی قابل استفاده میباشد

.

 

 

کنج بیرونی : جهت اتصال دو قالب عمود بر هم استفاده می شود و قسمت های بیرونی سطح بتن را می پوشاند و معمولا در قالب بندی های ستون و کف پوتر به آویز در تیرها کاربرد دارد.
ابعاد این کنج (5*5) (5*10) (10*10) که در ارتفاع 100- 150 – 200 سانتی متر تولید میشوند.

 

کنج داخلی : این نوع کنج جهت اتصال دو قالب عمود بر هم استفاده میشود و قسمت های داخلی سطح بتن را می پوشاند و معمولا نصب آنها در گوشه های داخلی دیوار و محل اتصال قالب آویز تیر به دال بتنی و موارد مشابه کاربرد دارد. زاویه این کنج ها 900 درجه است.

 

 

 

 

از دیگر مقالات ما بازدید نمایید :

قالب فلزی بتن , داربست مدولار

قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار...
ما را در سایت قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد miladmina244 بازدید : 112 تاريخ : دوشنبه 9 بهمن 1396 ساعت: 13:41

قالب بندی در ارتفاع

 

 

اجرای دیوارهای بتنی با ارتفاع بلند در یک مرحله قالب بندی امکان پذیر نیست لذا باید از تجهیزاتی بهره گرفت تا پایداری مجموعه قالب را تامین کند. با استفاده از براکت و متعلقات ان این مهم امکان پذیر میباشد و اجرای دیوارهای بتنی تا ارتفاع 90 متر قابل اجرا می باشد.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

از دیگر مقالات ما بازدید نمایید :

قالب فلزی بتن , داربست مدولار

قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار...
ما را در سایت قالب های فلزی بتن و داربست های مدولار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد miladmina244 بازدید : 110 تاريخ : پنجشنبه 14 دی 1396 ساعت: 12:22